Dichtbij je mensen willen zitten

Gepubliceerd op: dinsdag 11 februari 2020 | 9:14

Dagelijks zijn in Nederland honderdduizenden uitzendkrachten aan de slag. Samen met ruim twee miljoen zzp-ers en oproepkrachten vormen die de hoofdmoot van de flexibele schil waar onze economie voor een belangrijk deel op drijft. Maar ook de uitzendbranche heeft last van spanning en stagnatie op de arbeidsmarkt. Voor de tiende maand op rij daalde in 2019 het aantal gewerkte uren en de omzet.

Een uitzondering vormt daarop Raaak Personeel. Vanuit een klein kantoor annex woonhuis in West-Kinderdijk groeide dat met 73 medewerkers en duizenden uitzendkrachten in tien jaar tijd uit tot een belangrijke speler met negen vestigingen in onze regio en WestBrabant. “Eerlijk, persoonlijk, eigenzinnig en dichtbij. Die kernwaarden zijn onze sleutel tot succes”, aldus uitzendondernemer Mark van Oosterhout. “Dat moet terugkomen in alles wat je doet.”

Dichtbij
Waar grote uitzendconcerns wegtrekken uit winkelstraten en hun flagshipstores verplaatsen naar bedrijventerreinen, kiest Raaak juist voor vestigingen in kleinere kernen. Van Oosterhout: “Wij bedienen hoofdzakelijk het mkb. Dat is vaak zelf ook lokaal betrokken. Wij kiezen ervoor om juist dichtbij onze mensen en opdrachtgevers te zitten. En kandidaten uit de buurt willen liever niet ver reizen en hebben behoefte om binnen te kunnen lopen bij een vestiging. Gevoel hebben voor een regio en de mensen die daar wonen, is dus belangrijk voor het vinden van de goede mensen.“

Raaak wil daarbij aansluiten bij de 24-uurseconomie. “Dan moet je ook een soort winkelfunctie hebben op de lokale markt. We zijn daarom de enige die ‘s avonds en op zaterdag open zijn. Mensen waarderen dat. Met een inloopavond krijgen we wel honderd kandidaten over de vloer. De grote uitzendjongens kiezen nu om de kosten te drukken voor minder vestigingen. Ik ben ervan overtuigd dat het persoonlijk contact daaronder lijdt.”

En persoonlijke aandacht is volgens hem heilig op de arbeids- en uitzendmarkt ‘Raaak heeft echt een ‘ziel’, zo zei de jury van De Uitzendondernemer van 2017 waar het tweede werd. “De persoonlijke benadering is echt ons onderscheidend vermogen. Zo sturen wij onder andere een handgeschreven kaartje op je eerste dag en benaderen we kandidaten via e-marketing zo dichtbij mogelijk. We gebruiken veel sociale media, ook via mensen die voor ons werken. Ik denk dat dertig procent van kandidaten via Facebook met ons in contact komt.”

Hij ziet dat internet het speelveld in de traditionele uitzendmarkt op z’n kop heeft gezet. “Recruitment wordt steeds meer een e-marketing aangelegenheid. Terwijl het sollicitatieproces voor uitzendkrachten eigenlijk nooit echt is veranderd. We zoeken de doelgroep zelf op. Dat kan je als mkb-er met vier of vijf vacatures per jaar niet. We hebben daarom hier vijf e-marketeers zitten. Wij posten geen vacatures meer van werkgevers, maar herschrijven die zelf. Daardoor krijgen we ook meer sollicitaties binnen dan anderen in de branche. Wij posten bijvoorbeeld niets waarin geen salarisindicatie staat.”

Anders kijken
Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker goede mensen te vinden. Mark: “Iedereen heeft daar last van. Wij ook en kunnen hier ook niet alles invullen. Tegenwoordig moet je anders naar kandidaten kijken. Bedrijven houden erg vast aan het profiel en de cv. Terwijl wij juist de tools hebben om mensen te selecteren op basis van capaciteiten. Of iemand geschikt is, hangt niet alleen van het cv af. Een geschikte kandidaat vinden kost dus meer moeite. Het is aan ons om dat goed te verkopen aan opdrachtgevers.“ Bij de matching maakt Raaak gebruik van moderne recruitmenttechnologie. “Wij werken met een assessment-center en algoritmes om bijvoorbeeld met een druk op de knop alle kandidaten met de eigenschap ‘daadkrachtig’ naar boven te halen. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als we het cv achterwege kunnen laten en een match kunnen maken op basis van cultuur van het bedrijf, de eigenschappen van de kandidaat en zijn vaardigheden. Want dat iemand perfect in een plaatje past kan bijna niet.”

Werkgeverschap
Hij ziet dat het werkgeverschap voor het mkb minder aantrekkelijk wordt gemaakt. “Daar komt tegenwoordig een heleboel bij kijken. Dan is onze dienstverlening aantrekkelijk. We bieden ook begeleiding op de werkplek. Onze werving is vooral gericht op mensen die een baan zoeken. Het gebeurt vaak dat een opdrachtgever onze kracht in dienst neemt. Dat is niet jammer voor ons, maar juist een feestje waard. Als wij geen mensen kunnen leveren die een opdrachtgever niet binnen een bepaalde periode in dienst kan nemen, houdt het eigenlijk voor ons op al klinkt dat misschien tegenstrijdig. Bijna 70 procent van onze mensen komt binnen anderhalf jaar bij onze opdrachtgever in dienst.”

Eigenzinnig

Raaak groeide als een van de weinige bedrijven tijdens de crisis als kool. En ook nu de markt al langer dan een jaar krimpt, nam de omzet van van Raaak in 2018 met tien en in 2019 met een klein miljoen toe. “Maar groei is niet heilig en ik geloof niet dat cijfers alles zeggen. Raaak heeft een eigen ziel. Die willen we altijd behouden en zelf onze groei kunnen bepalen, vertelt Mark. “We zijn gestart op het dieptepunt van de crisis, toen er dertig procent omzet- en urenverlies was. Maar ik heb van mijn vroegere compagnon geleerd dat je niet moet wachten op de wind, maar zelf moet roeien. Wij laten ons niet sturen door de markt en varen onze eigen koers. Wij gingen open toen de banken ons geen lening wilde geven in crisistijd. Wij als organisatie bepalen de groei, niet de markt. Voordeel is ook dat ik zelf in alle lagen heb gewerkt, van uitzendkracht tot districtsmanager. Ik ken het proces dus en blijf daar nauw bij betrokken. Ons concept, persoonlijk contact en de sterke regiofunctie, wil ik bij Raaak altijd behouden. Als die cultuur er niet meer is, bestaan wij ook niet meer, want dat is onze grootste kracht.”

Springplank

Zijn primaire drive als ondernemer? “Ik ben juist door die springplank die uitzendwerk kan zijn, ook wel ergens terechtgekomen.” Mark stopte in 1997 als 17-jarige met school en ging aan de slag als uitzendkracht. Unique zag veel potentie in hem. Niet alleen als uitzendkracht en dus werd Van Oosterhout junior intercedent. Enkele jaren later ging hij aan de slag bij Dactylo. Om daar manager te kunnen worden volgde hij een post-hbo-managementopleiding. “Ik vind het belangrijk om wat te kunnen betekenen. Voor mezelf en anderen. Moeilijke gevallen vind ik dan ook extra uitdagend. Zo hebben we hier een Syriër voor de boekhouding, we hebben een dame met een Wajong-uitkering en mensen uit de bijstand in huis. Wat je naar buiten uit wil uitstralen, moet je zelf doen. We bemiddelen ook een groep jonge asielzoekers. Gemeenten zijn blij met ons. Die maatschappelijke verantwoordelijkheid. Je moet dan ook weten waar jezelf vandaan komt. Ik ben geen ondernemer die zo in de wieg is gelegd.”

Zuid-Limburg Business Plaza is een initiatief van Business Plaza Nederland en de managers van Parkstad en Maastricht Business Plaza. In overleg zijn deze Business Plaza samengevoegd tot Zuid-Limburg Business Plaza om alle ondernemers uit de regio Zuid-Limburg een platform te bieden om zich te profileren.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief.

Ontvang periodiek lokaal nieuws, uitnodigingen voor evenementen, vacatures en aanbiedingen.

*  Website URL